Zin in
morgen
Klant
Gemeente Oosterhout
Disciplines
Strategie Branding Content

Van employer branding naar organisatie- verandering.

employer branding

Werken bij een gemeente. Daar heeft iedereen een beeld bij. Maar niet zelden met vooroordelen als: trage besluitvorming, weinig prestatiegericht, onvoldoende innovatief, beperkte doorgroeimogelijkheden en een lager salaris dan bij commerciële bedrijven.

Eén daarvan bevat een kern van waarheid. De rest is pertinent onjuist.

oosterhout
Hoe creëren we samenhang in een organisatie met duizend gezichten?
klantvraag

Met honderden in te vullen vacatures in het vooruitzicht, zitten vooroordelen als deze de ambities van Oosterhout als werkgever natuurlijk aardig in de weg. Daarom vroeg ze ons om een ambitieuze werkgeversstrategie te ontwikkelen die hiermee af kon rekenen. En vooral: die de focus zou leggen op datgene wat werken bij Oosterhout nou juist zo aantrekkelijk maakt.

Want die voordelen zijn er namelijk genoeg. Meer dan genoeg zelfs.

strategie

Met meerdere sessies, meeloopdagen en interviews doken we diep in het DNA van de gemeente als werkgever. Wat bleek: de gemeente Oosterhout beschikt over eigenschappen die haar een verrassend ambitieuze organisatie maken. Met veel ruimte voor persoonlijke ontwikkeling, ongeveer alle functies en disciplines onder één dak, en veel grote maatschappelijke thema’s waar je als medewerker mee in aanraking komt.

Pak dat samen met de grote behoefte aan talent, en je ontdekt een werkomgeving waar je als ambitieuze professional veel meer voor elkaar kan krijgen dan je in eerste instantie zou denken.

propositie

Dat bleek uiteindelijk de ideale (werkgevers)propositie: ‘Meer voor elkaar’. In de eerste plaats omdat het de rode loper uitlegde om de arbeidsmarkt te laten weten dat je als professionals bij Oosterhout meer voor elkaar krijgt dan ze je in eerste instantie zou verwachten. Maar de echt waarde van deze propositie lag dieper. Omdat ze op een perfecte manier de sociale en maatschappelijk essentie van de gemeente als organisatie vangt. De reden waarom een gemeente bestaat: iets goed te doen voor anderen. Klaar staan voor elkaar. Veel meer dan strikt noodzakelijk is.

‘Meer voor elkaar’ dus. 

kompas

Hoe goed deze boodschap bij Oosterhout paste, ontdekten we later. Want nadat deze leus een tijdje als arbeidsmarktconcept door de organisatie zong, bleek dat de kreet ook veel vaker en breder werd ingezet. Niet alleen in de context van ’employer branding’, maar ook op het gebied van city marketing bijvoorbeeld. En zelfs als kreet voor thema’s die gingen over algemene organisatieontwikkeling.

Toen Oosterhout een tijdje later in een intensieve transformatie belandde, groeide het gedachtegoed van ‘Meer voor elkaar’ op een natuurlijke wijze uit tot haar organisatiekompas. Tot haar centrale visie. Tot het instrument dat haar zou moeten voorzien van de richting, de inspiratie en de aanpak om de grote opgaves die voor haar lagen aan te pakken op een manier die typisch Oosterhout is. 

oosterhout
Het was logisch dat 'Meer voor elkaar' ons kompas zou worden. Het instrument dat ons vertrouwen en richting moest geven in uitdagende tijden.
content

Deze groeiende relevantie motiveerde Oosterhout om ‘Meer voor elkaar’ te vertalen naar een organisatiekompas. Een inspirerend document waarmee medewerkers van de gemeente het gedachtegoed achter ‘Meer voor elkaar’ eenvoudig in de praktijk konden brengen. Met veel inspiratie, voorbeelden, do’s & dont’s en een helder stappenplan.

Om ervoor te zorgen dat dit document enthousiast zouden worden ontvangen door de hele organisatie, ontwikkelden we een bijpassende visuele stijl, een keurmerk, een serie fotografie en aardig wat positieve digitale content.